Page 5 - Umod
P. 5
Önsöz
Uzun yıllardır yapılan matematik yarışmaları hem matematiğe meraklı öğrencileri motive etmekte hem de
matematiğin gelişimine büyük katkı sağlamaktadır. Üçüncü dereceden denklemlerin çözümü için üretilen
Cardano formülünün de bu yarışmalarda ortaya çıktığı bilinmektedir. Günümüzde birçok ülke kendi
ulusal matematik olimpiyatını yaparken aynı zamanda uluslararası organizasyonların sayısı da artış
göstermektedir. Uluslararası olimpiyatların günümüz benzeri ilk örneği 1894’te Macaristan’da yapılmış
olup daha sonra değişik ülkelerde yapılan yarışmalar geliştirilerek ilki 1959’da Romanya’da yapılan ve hala
devam etmekte olan Uluslararası Matematik Olimpiyatı’na dönüşmüştür. Şu anda tüm ülkeler tarafından
tanınan bu yarışma Uluslararası Matematik Olimpiyatı (International Mathematical Olympiads) kısaca
IMO’dur. Bu yarışmanın Türkiye ayağı da TÜBİTAK tarafından yapılan Ulusal Matematik Olimpiyatı
(UMO)’dır.
TÜBİTAK Matematik Olimpiyatları iki aşamada yapılmaktadır. Birinci aşama çoktan seçmeli olup
nisan, mayıs veya haziran ayında yapılır. Bu sınavda başarılı olan yaklaşık 60 lise ve 50 ortaokul öğrencisi
ağustos sonu veya eylül başında yapılan yaz kampına katılır. Bu kamplarda alanında uzman üniversite
öğretim üyelerinden dersler alarak kasım veya aralık ayında yapılan ikinci aşama sınavına hazırlanan
öğrenciler madalya için mücadele verirler. Burada başarılı öğrencilere 4 altın, 8 gümüş ve 12 bronz madalya
verilir. Madalya kazanan öğrenciler mühendislik ve matematik dallarında üniversite giriş sınavında ek
puan, para ödülü ve yüksek öğrenimleri boyunca TÜBİTAK’tan burs kazanırlar. Madalya alan öğrenciler
kış kampına katılma hakkı kazanırlar. Kış kampındaki her öğrenci milli takımda olmak için ciddi birer
adaydır. Kış kampı ve devamındaki süreçte, nisan ayında yapılan takım seçme sınavı sonucu belirlenen
milli takımın 6 asil ve 3 yedek üyesi mayıs, haziran ve temmuz aylarında yapılan takım kamplarında
uzun bir eğitim aldıktan sonra temmuz ayının ortalarında yapılan ve şu anda 111 ülkenin katıldığı IMO
da ülkemizi temsilen katılır. Bu yarışmada katılımcıların yarısına yakınına madalya dağıtılır. Ülkemize
madalya ile dönen öğrenciler maddi ödüller ve bursların yanı sıra matematik ve mühendislik dallarında
devlet üniversitelerine sınavsız alınma hakkı kazanırlar. Sonunda bir madalya alamasa da bir matematik
olimpiyatçısının birçok kazanımı olacaktır. Matematiksel düşünme ve problem çözmede gelişen öğrenciler
diğer branşları anlama ve başarma noktasında da avantajlı olacaktır. Matematikte yetenekli ve hevesli
öğrenciler için matematik olimpiyatlarının en doğru adreslerden biri olduğu da unutulmamalıdır.
Bu kitapta 15 tane TÜBİTAK Ortaokul Matematik Olimpiyatları birinci aşama deneme sınavı yer
almaktadır. Sınavlar kolaydan zora doğru, her sınavın soruları da kendi içinde kolaydan zora doğru sıralan-
mıştır. Gerçek sınavda olduğu gibi her sayfada sorular Geometri, Sayılar Teorisi, Analiz-Cebir ve Sonlu Ma-
tematik olarak sıralanmıştır. Tavsiyemiz önce denemelerin sınavda olduğu gibi 3 saat içinde yapılması, yan-
lış yapılan ve boş bırakılan sorularla yeniden uğraşılması ve daha sonra yapılamayan soruların çözümlerinin
incelenmesidir. Bunu yaparken tüm soruların çözümlerini incelemek de faydalı olacaktır. Farklı çözüm yön-
temleri görmek öğrencilerimizin gelişimine büyük katkı sağlayacaktır. Kitabın tamamının PDF çözümlerine
www.altinkarne.com adresi üzerinden ulaşabilirsiniz. Kitabımızın ülkemiz adına yararlı olması dilekleri-
mizle.
Bu kitabın hazırlanmasında emeği geçen Prof. Dr. Mustafa Özdemir’e, Dr. Cemal Çiçek’e, Murat
Yoğurtçu’ya, Altın Nokta Yayınevi genel yayın yönetmeni Halil İbrahim Akçetin’e ve kitabın dizgisini
LT X’le yapan Zafer Acar’a teşekkür ederiz.
A
E
v