Page 20 - 8_sf_lgs_senaryo_inkilap
P. 20
ÜNİTE-6
ATATÜRK DÖNEMİ TÜRK DIŞ POLİTİKASI TEST 2
KAZANIM: İTA.8.6.2. Atatürk Dönemi Türk dış politikasında yaşanan gelişmeleri analiz eder.
LGS Tarzı Soru
1. “Lozan barışı, geneli bakımından bizi hoşnut ediyor. Biz bu antlaşmaya tümüyle uyacağız. Çözümlenmemiş meseleler
için dostça çözüm biçimleri bulunacağını ümit ediyoruz. Yakın bir gelecekte şimdiye kadar çözümlenemeyen mesele-
lerin kesin olarak çözüm yoluna yaklaştığını görmek istiyoruz.”
Mustafa Kemal Atatürk
Buna göre;
I. Lozan Antlaşması'nın genel çerçevesi memnuniyetle karşılanmıştır.
II. Sorunların çözümü konusunda bazı tavizlerin verilebileceği vurgulanmıştır.
III. Çözülmemiş sorunların barışçıl yöntemlerle ele alınacağı umulmaktadır.
çıkarımlarından hangilerine ulaşılabilir?
A) I ve II B) I ve III C) II ve III D) I, II ve III
LGS Tarzı Soru
2. YABANCI OKULLAR
DURUM SONUÇ
3 Mart 1924 tarihli Tevhid-i Tedrisat Kanunu’yla tüm Türkiye’nin, yabancı okullar sorununu bir iç sorun say-
yerli ve yabancı okullar, Millî Eğitim Bakanlığına bağ- masından dolayı Fransa’nın bu isteği kabul edilmemiş-
landı. Bu düzenlemeye Fransa karşı çıkmıştır. Bu tir. Türkiye’nin belirlediği kurallara uyan yabancı okullar
konuda Fransa, Türk Hükûmeti ile görüşmek istemiştir. eğitimlerine devam etmişler, uymayanlar kapatılmıştır.
Buna göre aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?
A) Yabancı okullar sorunu tam bağımsızlık doğrultusunda çözümlenmiştir.
B) Fransa Türkiye’nin iç işlerine karışmaya çalışmıştır.
C) Fransız okullarının tamamı kapatılmıştır.
D) Eğitim devlet denetimi altına alınmıştır.
LGS - 2024
3. Cumhuriyet Dönemi’nde Tevhid-i Tedrisat Kanunu ile eğitim kurumları bir çatı altında toplandı.
Daha sonra Maarif Teşkilatı Hakkında Kanun yayımlanarak yabancı okullar, Millî Eğitim Bakanlığına bağlandı. Yapılan
düzenlemelere özellikle Fransa karşı çıktı. Fransa, bu konuyu Türk Hükûmeti ile görüşmek istedi. Türkiye’nin, yabancı
okullar sorununu bir iç sorun saymasından dolayı Fransa’nın bu isteği kabul edilmedi. Türkiye’nin belirlediği kurallara
uyan yabancı okullar eğitimlerine devam etti ve uymayanlar kapatıldı.
Bu bilgilere göre Türkiye, yabancı okullar sorununun çözümünde aşağıdaki dış politika ilkelerinden hangisini
dikkate almıştır?
A) Tam bağımsızlık B) Barışçılık
C) Mütekabiliyet (Karşılıklılık) D) Dünya kamuoyunu dikkate almak
71