Page 26 - 7den_8e_turkce_hazirlik_kitabi
P. 26
6. BÖLÜM
TEST 3 Paragrafta Anlam
5. 7. İnsanlar, çevrelerinden gelen uyarıcılara ver-
1. Metin: dikleri tepkilerle farklı davranış biçimleri geliş-
tirirler. Davranış bilimleri, bu tepkileri ve dav-
Göl kenarında sessizlik hâkimdi. Rüzgâr,
ağaçların dallarıyla fısıldaşarak ilerliyor, ranışların nedenlerini inceleyerek insanı daha
yakından tanımamıza yardımcı olur. Örne-
güneş ise nazlı nazlı suya yansıyordu.
Yavaşça ilerleyen küçük sandal, gölün din- ğin bir bireyin stres anında sessizleşmesi ya
da tam tersi öfkelenerek tepki vermesi, onun
ginliğini bozmadan yol alıyordu. Göl, bir
anne gibi sandalı kucağında taşıyor gibiydi. kişilik özellikleri ve deneyimleriyle ilgilidir. Bu
durum, her bireyin aynı olaya farklı tepkiler
verebilmesinin altında yatan psikolojik ve sos-
2. Metin:
yal etkenleri anlamamıza da katkı sağlar…
Kışın ortasında, küçük köyün sokakların- Bu paragrafın sonuna düşüncenin akışına
da kar taneleri dans ediyordu. Bacalardan
çıkan duman gökyüzüne doğru ağır ağır göre aşağıdakilerden hangisi getirilebilir?
yükseliyor, beyaz örtünün üzerine sıcak bir A) Bu nedenle, insanların davranışlarını yalnızca
masal yazıyordu. Köy evleri, sanki soğuktan genetik özelliklerine göre değerlendirmek doğ-
birbirine daha da sokulmuş gibiydi. ru olmaz.
B) Ancak davranış bilimleri, yalnızca hayvanlar
Aşağıdakilerden hangisi bu iki metnin ortak üzerinde yapılan deneylerle sınırlıdır.
yönlerinden biri değildir? C) İnsanların birbirine benzemesi söz konusu
A) Doğayı canlandırma yoluyla kişileştirme yapıl- olduğu gibi davranışları da benzeyebilir.
ması D) Bu yüzden davranış bilimleri, sadece bireysel
B) Benzetme sanatına yer verilmesi farklılıkları ve ahlak kurallarını göz önünde
bulundurmalıdır.
C) Birinci kişi ağzından anlatım yapılması
D) Betimleyici ifadelere yer verilmesi
6. (1) Kutup ayıları, kalın yağ tabakaları ve yoğun 8. Sanat tarihçileri tarafından “Rönesans’ın beşi-
kürkleri sayesinde -40 dereceye varan soğuk- ği” olarak kabul edilen Floransa, yüzyıllar
lara bile dayanabilir. (2) Bu nedenle kutup ayı- boyunca dünyanın en önemli sanatçılarının
ları, günümüzde iklim değişikliği yüzünden en yetiştiği bir merkez olmuştur. Leonardo da
fazla tehdit altında olan canlı türlerinden biri Vinci, Michelangelo ve Botticelli gibi isimlerin
olarak kabul edilmektedir. (3) Bu hayvanlar, eserleri bu şehrin sokaklarında; müzelerinde
yaşadıkları sert iklim koşullarına uyum sağ- ve kiliselerinde hâlâ yaşamaktadır. Uffizi Gale-
layabilmek için milyonlarca yıl süren evrimsel risi, Floransa Katedrali ve Ponte Vecchio Köp-
bir süreçten geçmişlerdir. (4) Ancak buzulla- rüsü gibi yapılar hem sanat hem mimarlık açı-
rın erimesiyle birlikte yaşam alanları daralan sından olağanüstü bir kültürel miras sunar. Her
kutup ayılarının avlanma alanları da giderek yıl milyonlarca ziyaretçiyi ağırlayan bu şehir,
azalmaktadır. tarih boyunca sanatın kalbinin attığı yer olma
Bu parçada numaralanmış cümlelerin özelliğini hâlen taşımaktadır.
anlamlı bir bütün oluşturacak şekilde sıra- Bir seyahat dergisinden alınan bu med-
lanması için hangi cümlelerin yeri değişti- ya metninin yazılış amacı aşağıdakilerden
rilmelidir? hangisidir?
A) 1 ve 2 B) 1 ve 3 A) Bilgi aktarma B) İkna etme
C) 2 ve 4 D) 3 ve 4 C) Olay yorumlama D) Kültür aktarma
110