Page 15 - ekitap
P. 15

GENEL DENEME 2



           9.
                                   SORUN                                                    ÇÖZÜM
                  Osmanlıda geleneksel ve modern eğ�t�m kurum-
                    larının farklı bakanlıklara bağlı veya devlet         3 Mart 1924’te Tevh�d-� Tedr�sat Kanunu çıkarıla-
                  kontrolü dışında bulunması, eğ�t�mde �k�l�ğe yol        rak eğ�t�mde b�rl�k sağlandı. Ülke genel�nde farklı
                 açarak kültürel çatışmaya neden oluyordu. Ayrıca          s�stemlerle eğ�t�m veren tüm okullar M�llî Eğ�t�m
                 devlet kontrolü dışında azınlık okulları ve yabancı      Bakanlığına bağlandı. Yabancı ve azınlık okulları
                  devletler�n açtığı okullar da eğ�t�m faal�yetler�nde     devlet kontrolüne alınarak bu okulların zararlı
                   bulunmaktaydı. Eğ�t�m�n �ç�nde bulunduğu bu                faal�yetlere karışması engellenm�ş oldu.
                  durum, ülkede kültür çatışmasına yol açıyordu.

               Buna göre Tevhid-i Tedrisat Kanunu'nun aşağıdaki sonuçlardan hangisine doğrudan hizmet ettiği söylenebi-
               lir?

               A) Eğitim sistemindeki çeşitliliği artırarak farklı düşüncelerin gelişimini desteklemek
               B) Dinî eğitimi yasaklayarak bilimsel çalışmaların önünü açmak
               C) Yabancı dilde eğitim veren okul sayısını artırarak ülkenin rekabet gücünü yükseltmek
               D) Eğitim kurumlarını bir çatı altında toplayarak, eğitimde birliği ve kültürel bütünlüğü sağlamak


























           10. Cumhuriyet’imize yönelik bölücü ve yıkıcı hareketlere girişenlerin en büyük destekçileri yabancı devletler oldu. Özellik-
               le Türkiye ile İngiltere arasında devam eden Musul görüşmeleri sırasında çıkan Şeyh Sait İsyanı'nda İngilizler önemli
               rol oynadı. İngiltere söz konusu isyanı teşvik edip karışıklık çıkararak Musul’u topraklarına katmaya hazırlanan Tür-
               kiye’nin dikkatini dağıttı. Milletler Cemiyeti karşısında Türkiye’yi iç güvenliğini bile sağlamakta zorlanan bir ülke gibi
               göstererek Musul sorununu kendi çıkarları doğrultusunda çözdü.
               Bu metinde yaşanılan olaylarla ilgili,
                 I. Bazı yabancı devletler, Türkiye’deki iç karışıklıkları kullanarak çıkar sağlamayı amaçlamıştır.
                II. İngiltere, Musul sorununu kendi lehine sonuçlandırmak için Türkiye’yi iç sorunlarla meşgul etmeye çalışmıştır.

                III. Milletler Cemiyeti, Türkiye’nin çıkarlarını koruyan bir rol oynamıştır.
                IV. İç güvenlik sorunları, Türkiye’nin dış politikadaki gücünü ve müzakere gücünü olumsuz etkilemiştir.
               çıkarımlarından hangilerine ulaşılabilir?

               A) I, II ve III            B) I, II ve IV            C) I, III ve IV            D) I, II, III ve IV



                                                                72
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20