Page 11 - ekitap
P. 11
SARMAL DENEME 11
3. Misak-ı Millî, Son Osmanlı Mebusan Meclisinde milli 5. “…Osmanlı Devleti zaman zaman halkın kıyafetlerinin
birlik duygusu ve bağımsızlık düşüncesiyle kabul edil- rengini bir düzene sokmaya çalışmıştır. Örneğin III.
di. Bu karar, Birinci Dünya Savaşı sonrası Anadolu'nun Selim döneminde Müslümanların başlık ve ayakka-
içinde bulunduğu işgal ve paylaşım tehdidi ortamında bılarının sarı, Ermenilerinkinin kırmızı, Rumlarınkinin
Türk milletinin bağımsızlık ve vatanseverlik duygu- siyah, Yahudilerinkinin ise mavi olması kabul edilmiş-
larının bir yansımasıydı. Misak-ı Millî, işgal altındaki tir…”
başkentte, millî iradenin tam bağımsız bir vatan kur- (Durmuş Yalçın vd., Türk İnkılap Tarihi , s.249)
ma azmini tüm dünyaya ilan etmesi açısından büyük
önem taşır. Misak-ı Millî, Türk Kurtuluş Savaşı'nın hem Verilen durumun toplumsal yapıda;
gerekçesini hem de nihai hedefini ortaya koyan temel I. Birlik ve beraberliğin bozulmasına,
bir belge olmuştur.
II. Eşitlik ilkesinin zedelenmesine,
Buna göre Misak-ı Millî ile ilgili aşağıdaki sorular-
dan hangisinin cevabına ulaşılabilir? III. Toplumsal ayrımcılık ve dışlanma yaşanmasına,
A) İlan edilmesine İtilaf Devletleri nasıl bir tepki vermiştir? IV. Bireysel farklılıkların ortadan kalkmasına
B) Kabulü, Anadolu'da nasıl karşılanmıştır? durumlarından hangilerine yol açması beklenir?
C) Millî Mücadele açısından önemi nedir? A) I, II ve III B) I, II ve IV
D) En önemli maddeleri hangileridir? C) I, III ve IV D) I, II, III ve IV
6. Aşağıdaki öğrenciler, Atatürk Dönemi’nde demokratik
hayatta yaşanan bazı gelişmeleri yorumlamıştır:
✦ Ayşe: "Devletin, dini kurumlarla bağlantısı kaldırıl-
mıştır."
4. Cumhuriyet; millet iradesini ve demokratik yaşam biçi-
mini esas alan bir yönetim şeklidir. Egemenliğin yani ✦ Yiğit: "Askerlikle siyaset ayrılmış, sivil demokrasi
söz söyleme, karar verme yetkisinin bir zümreye değil güçlenmiştir."
milletin kendisine ait olmasıdır. ✦ Efe: "Egemenlik hakkı bir kişiden alınarak millete
Buna göre Mustafa Kemal'in, verilmiştir."
I. “Egemenlik, kayıtsız şartsız milletindir.” Bu öğrencilerin yorumları sırasıyla hangi gelişme-
lere dayanmaktadır?
II. “Artık hükûmet ile millet arasında geçmişteki ayrılık-
lar kalmamıştır. Hükûmet millet ve millet hükûmet- Ayşe Yiğit Efe
tir.” Halifeliğin kal- Saltanatın TBMM’nin
A)
III. “Milli egemenlik öyle bir nurdur ki, onun karşısında dırılması kaldırılması açılması
zincirler erir, taç ve tahtlar yanar yok olur.” Şer’iye Vekâ- Cumhuriyet’in Erkan-ı Harbi-
B) leti’nin kaldırıl- ilanı ye’nin kaldırıl-
IV. “Hükûmetin varlığının sebebi, memleketin asayişini ması ması
milletin huzur ve rahatını temin eylemektir.” Halifeliğin kal- TBMM’nin Erkan-ı Harbi-
sözlerinden hangileri cumhuriyet rejimini tanımla- C) dırılması açılması ye’nin kaldırıl-
mak için kullanılabilir? ması
A) I ve II B) I, II ve III Şer’iye Vekâ- Erkan-ı Harbi- Saltanatın
D) leti’nin kaldırıl- ye’nin kaldırıl- kaldırılması
C) I, II ve IV D) II, III ve IV ması ması
42