Page 10 - 8_sf_prestij_paragraf_sb
P. 10
Paragrafın Yapı Özellikleri
TEST
24 Paragrafın Yapı Özellikleri (Karma)
5. (I)Türkçe eğitiminin genel amaçlarından biri de 7. Babam, fabrikanın yoğun işlerinde yıpranmış
öğrencilerin duygu, düşünce ve hayallerini yazı- elleri ile her zaman başımızı okşardı. Para iste-
lı ve sözlü olarak etkili ve anlaşılır biçimde ifade diğimiz zaman cebinden çıkardığı cüzdanı-
etmelerini sağlamaktır. (II)Bu amacın başarılı nı masanın üzerine koyup “- - - - -.” dediğinde
bir şekilde gerçekleşmesi, öğrencilerin kelime aslında bize nasıl güvendiğini ve sorumluluk
hazinesiyle yakından ilişkilidir. (III)Öğrencilerin duygusunu o yaşlarda bize öğrettiğini şimdi
kelime hazinesini zenginleştirmede kullanıla- ben de anne olup çocuk büyütmenin zorlukla-
bilecek materyallerden en önemlisi şüphesiz rını görünce anladım. Bir ömür yetecek sonsuz
sözlüklerdir. (IV)Sözlük, “Bir dilin bütün veya bir sevgi verdi bize ve daima yolumuza ışık tut-
belli bir çağda kullanılmış kelime ve deyimleri- tu sözleriyle.
ni alfabe sırasına göre alarak tanımlarını yapan, Bu metinde boş bırakılan yere düşüncenin
açıklayan, başka dillerdeki karşılıklarını veren akışına göre aşağıdakilerden hangisi getiril-
eser.” şeklinde tanımlanmaktadır. melidir?
Bu metinde numaralanmış cümlelerden A) İhtiyacınız olan kadar alın
hangisi anlatımın akışını bozmuştur?
B) İçinde ne kadar varsa alın
A) I B) II C) III D) IV
C) İstediğiniz kadar alın
D) Sadece benden alın
8. Bilim insanları yaptıkları araştırmalara dayana-
rak bundan milyonlarca yıl önce Dünya üzerin-
de Pangea adı verilen - - - - -. Yeryüzünü oluş-
turan levhaların hareketleri sonucunda bu kıta,
6. I. Edebiyat; ayrı yerde yaşayan insanları birbi- birkaç büyük parçaya ayrıldı. Bu süreçte - - - - -
rine yakınlaştıran, birliği sağlayan en kuv- daha küçük parçalar, çevreleri suyla kaplandığı
vetli araçlardan biridir. için ada hâline geldi.
II. Oluşan bu yakınlaşma, artık zamanla yerini Bu metinde boş bırakılan yerlere düşünce-
insanın özündeki iş birliğine ve büyük bir nin akışına göre aşağıdakilerden hangileri
olgunluğa bırakır. sırasıyla getirilmelidir?
III. Farklı yerlerde yaşasalar da aynı edebi eseri A) (I) küçük bir deniz keşfettiklerini söylemişlerdir.
okuyup seven insanlar arasında kendiliğin- (II) bilinmeyen büyük su kütlelerinden
den bir yakınlaşma oluverir.
B) (l) bir adacık keşfettiklerini öne sürmüşlerdir.
IV. Bu olgunluk ile aynı bedene girmiş iki ruh (ll) okyanusunun en büyük bölümünden
hâline gelip bir bütünün ayrılmaz parçası
olmuşsunuzdur artık. C) (I) bir kıta keşfettiklerini dile getirdiler.
Bu cümleler düşüncenin akışına göre sıra- (II) büyük kara parçalarından ayrılan
landığında hangisi baştan üçüncü olur? D) (I) sadece ormanlık alanlara ulaşmışlardır.
A) I B) II C) III D) IV (II) ormanlardan daha büyük olan topraklardan
60