Page 5 - 8_sf_prestij_paragraf_sb
P. 5
Paragrafın Anlam Özellikleri
TEST
12 Paragrafın Anlam Özellikleri (Karma)
1. Bugün neredeyse herkesin severek tükettiği 3. Her insanın okuduğu eserden aldığı tat farklı-
domatesin ülkemizdeki tarihi sadece yüz yıl dır. Kimisi okuduğu eserdeki söz uyumunun
önceye dayanır. İlk olarak Peru ve Bolivya'da sarı mükemmelliğinden mutlu olurken kimisi şek-
olarak keşfedilen bu yiyecek Meksika’da üretil- len bir şiirin mükemmelliğinden mutlu olur.
meye ve çeşitlenmeye başlamıştır. Amerika’nın Benim için bir eserde olmazsa olmaz tek bir
keşfi ile birlikte ise Avrupa macerası başlamıştır. koşul yoktur. Ben eserin hem içerik hem de dil
Farklı toplumlarca "altın elma, aşk elması" gibi ve anlatım olarak mükemmel olmasını isterim.
isimlerle adlandırılan bu yiyecek günümüzde Bu birliktelik olmadığında sanki masanın ayak-
farklı tarım yöntemleri ile birlikte hem çeşitlen- larından birisi yokmuş ve masa her an yıkılacak-
miş hem de yılın her dönemi üretilebilen bir mış gibi hissederim. Pek çok eleştirmenin met-
yiyecek hâline gelmiştir. hiyeler düzdüğü birçok eser benim için bir yanı
Bu metinde, eksik kalmış olabiliyor. Kısacası benim için baş-
kaları gibi olmazsa olmaz özellik tek değildir.
I. Domates ilk olarak nerede keşfedilmiştir? Eserde içerik ve üslup birbirini tamamlamalıdır.
II. Domatesin çeşitlenmesi ilk olarak hangi Böyle düşünen birinin okumak isteyeceği
ülkede olmuştur? özelliklere sahip olan kitap aşağıdakilerden
III. Bu yiyecek hangi ülkelerde farklı isimlerle hangisidir?
adlandırılır? A) Eserin anlattığı konu hem benim hem de konuş-
tuğum diğer tüm eleştirmen arkadaşlarımın uzun
IV. Domates ilk olarak hangi ülkede üretilmeye süredir üzerinde durulmasını beklediğimiz bir
başlamıştır? konu. Yazar bunu yaparken dili diğer eserlerinden
sorularından hangisinin cevabı yoktur? farklı kullanmış. Diğer kitaplarında kelime kullanı-
mındaki seçicilik bu eserde biraz daha tekdüze-
A) I B) II C) III D) IV leşmiş.
B) Uzun süredir bu kadar özgün kelimenin bir arada
2. Bu süreç için her şey başından sonuna kadar kullanıldığı bir şiir ile karşılaşmamıştık. Şair gün-
planlıydı, diyemem. Bir gün dergide otururken lük hayatımızın içinde olan ama nedense hep
ikinci, üçüncü planda kullanmayı tercih ettiğimiz
yayın yönetmenimiz “ Neden her hafta dergiye o güzel kelimelere sıkça başvurmuş. Fakat sözcük
küçük bir hikâye koymuyoruz? “ fikrini ortaya seçiminde gösterdiği bu titizliği konu seçimine
attı. Şiir odaklı bir dergi olduğumuz için başta yansıtamamış.
şaka yaptığını düşündük fakat işin ayrıntıların- C) Yazar, tam anlamıyla kusursuz diyebileceğimiz bir
dan bahsetmeye başladıkça olay bizim de aklı- iş çıkarmış ortaya. Hem kelimelerindeki seçicilik
mıza yattı. Planlama kısmı bundan sonra oldu. hem üslubundaki incelik hem de seçtiği konuda-
Hangi hafta kimin yazacağı, kaç sayfayı geçme- ki farklılık eseri çağdaşlarından iki gömlek üstün
yeceği, yazılması gereken konular… Bunların kılmış. Yazar, eser yayımlanmadan önce diğer
hepsini sonradan planladık. Sonuçta ortaya kitaplarından çok daha uzun bir süredir bu kita-
böyle bir iş çıktı. bın üzerinde çalıştığından bahsetmişti. Zaman-
daki bu uzama her anlamda esere de yansımış
Bu metin aşağıdaki sorulardan hangisine vaziyette.
cevap olarak yazılmış olabilir?
D) Mükemmel, tek kelimeyle mükemmel! Sadece bu
A) Bir şiir dergisinde hikâye yayımlamak okuyucu- yıl değil son birkaç yıldır çıkan en sürükleyici eser.
nun ilgisini çeker mi? İlk sayfasından itibaren okuyucuyu içine çeken
B) Dergideki hikâyeler planlı olarak mı yayımlanma- kitap son sayfasının son cümlesine kadar bir sona
ya başlandı? bağlanmıyor. Bu da akıcılığıyla okuyucuyu bir an
bile kitaptan uzaklaştırmıyor. Yazarın bu kadar
C) Şiir dergileri mi hikâye dergileri mi daha çok ilgi mükemmelliğin içinde tek eksik kaldığı yer ise
görüyor? kimi zaman kulak tırmalayan sözcük tekrarları.
D) Şiir odaklı bir dergiye hikâye koyma fikri tepkiyle
karşılandı mı?
31